Recenzie ”Invenția lui Hugo Cabret” de Brian Selznick

”Orfan,ceasornicar și hoț de nevoie,Hugo Cabret.trăiește în cotloanele întunecate ale gări aglomerate din Paris,unde,pentru a supraviețui,trebuie să-și păstreze secretele și să rămână nevăzut.”

Dar..toate acestea..se vor schimba pe parcursul ”filmului”. Cartea este realizată pe tema..unui film de cinematograf. 1Adică,atunci când o citești să te gândești că ești în sala de cinematograf,așezat confortabil pe scaunul din catifea,așteptând în întuneric..începerea filmului. Și așa începe cartea,cu o simplă indroducere..ca mai apoi să pornească filmul imaginar. Odată ce întorci pagina…vezi o imagine,soarele. Întorci altă pagină..și ușor,ușor..soarele se ridică pe cer.

Ești în Paris acum..și urmărești oamenii cum aleargă pe stradă și încearcă să prindă trenul din gară. Dar,uite..acolo,în mulțime..este un băiețel…da,este chiar Hugo Cabret. Dar unde se poate grăbii un puști de doisprezece ani? Urcă scările agitat,aleargă pe peron…își trage răsuflarea în ușa holului vechi și întunecat. Dar..ce face Hugo acolo? Se ascunde? De cine?! Se mai uită odată în spate,să vadă dacă este urmărit..și apoi deschide gratiile unei uși de aerisire. Cu ajutorul hugocabretcorpului său micuț de copil,se strecoară prin portiță și o așează la loc în urma lui,ca să nu se observe că a intrat cineva acolo. Pe imaginile trimise de proiectorul imaginar..se zărește un bătrân…trist și posomorât,obosit de munca depusă la prăvălia sa cu jucării. Hugo îl cunoștea pe bătrân. Îl urmărea mereu din ascunzătoarea lui aflată în spatele ceasului…și nu numai pe bătrân,ci toată gara. Bătrânul însă..nu îl cunoștea pe Hugo,nu știa de fapt că el e hoțul de jucării..dar urma să afle,într-o zi.

Un copil de doisprezece ani,înzestrat cu talentul mecanic,un orfan..rămas fără tată în urma unui incendiu…cu o viață mizerabilă,învățat de unchiul său bețiv..să fure,să fie ceasornicar..și să învețe să se descurce singur. Ei bine,unchiul lui..știa ce știa. Odată ce a dispărut,Hugo a fost nevoit să aibă el grijă de ceasuri să nu se strice. O muncă grea pentru un copil obișnuit de doisprezece ani,dar pentru Hugo..era floare la ureche. Le repara dacă erau stricate,le ungea și asculta să vadă dacă scot sunetul dulce al ticăitului. Era o muncă grea și obositoare și Hugo era tot mai obosit..dar trebuia să fure,să poată să trăiască. Dar..nu a prevăzut că bătrânul avea să afle în urma unui zgomot produs de o jucărie,de un șoricel cu cheiță,că Hugo era hoțul!

”Dar când lumea lui se încrucișează -asemenea mecanismelor ceasurilor de care are grijă- cu o fată ciudată,care iubește cărțile, și un bătrân aspru,care are o prăvălie cu jucării în gară,viața ascunsă a lui Hugp și cel mai prețios secret al lui sunt în primejdie. Un desen ciudat,un carnețel neprețuit,o cheie furată,un om mecanic și un mesaj ascuns,de la tatăl mort al lui Hugo,alcătuiesc firului călăuzitor al acesteai povești complicate,pline de mister, și emoționante.”

Cartea conține 523 de pagini,dintre care 284 de pagini sunt ocupate de desene originale. O frumoasă poveste a unui 111orfan,unui hoț..unui ceasornicar,este spusă și ilustrată pe marile ecrane ale imaginației. Cartea se termină cu ultimul capitol,numerotat cu numărul 12…conținând titlul ”Povestea se încheie”.

Și..cel ce povestește această parte,este însuși Profesorul Alcofrisbas..cunosc ca și Hugo Cabret:).

O frumoasă lună…se arată pe ultimele pagini din carte și dispare ușor,ușor..în întuneric. Și atunci filmul a luat sfârșit, În ”sală” încă se aud sunetele scoase de proiector. Pe ecran..totul este întunecat………și luna a dispărut și ea,mâncată de întuneric.

Cartea o puteți cumpără de la editura Corint Junior..de aici. Lectură plăcută…sau vizionare plăcută!😀 Melodia de astăzi,https://www.youtube.com/watch?v=MQqj0MwWwQ4.

Și întrebarea:

Dacă ați fi fost în locul lui Hugo,ați fi furat..sau încercați să supraviețuiți fără să comiteți infracțiuni?